DPA

For komponister og tekstforfattere

Peter Abrahamsen - Hvem rider gennem midnatsregn

7. maj 2019

"Der er ikke tale om, at jeg har valgt nogle af Nis Petersens digte, de har simpelthen valgt mig!"
Sådan fortæller musikeren og komponisten Peter Abrahamsen forud for udgivelsen af CD’en 'Hvem rider gennem midnatsregn', med 10 digte af Nis Petersen sat i musik af Abrahamsen.

"Nogle gange kan man se en lyrikers værker igennem og udfinde sig en håndfuld, men i dette tilfælde læste jeg Nis Petersens samlede digte og hørte simpelthen 10 af dem kalde på mig. De adskilte sig fra de andre ved at tale til mig, sige mig noget, som ramte lige ind i min egen virkelighed og i mine overvejelser om livet i dag", fortæller Peter Abrahamsen: "Det, der har vundet genklang hos mig, er Nis Petersens beskrivelser, fordi de taler til underbevidstheden; det er tydeligt, at de taler til et lag lige under overfladen".

Rødtop blev starten
Gennem en længere årrække har Peter Abrahamsen beskæftiget sig med danske digtere og sat musik til deres lyrik. Det gælder Kaj Munk, Jeppe Aakjær, Sigfred Pedersen og Emil Aarestrup. Men det var faktisk en henvendelse fra en fan, der gjorde, at Peter for alvor fik øje på Nis Petersen

"Jeg fik en henvendelse fra en mand, der sendte mig digtet 'Rødtop'", fortæller Abrahamsen: "Han mente, jeg kunne sætte melodi til digtet, selv om der var nogle uregelmæssigheder i rytmen. Den henvendelse gav inspiration til at se på flere af Nis Petersen fremragende digte, som han skrev helt frem til sin alt for tidlige død som 46-årig i 1943. Jeg valgte så at se på digtet, som om jeg var Poul Reichardt, og synge det i samme stil med de samme betoninger, som han havde".

Bag CD’en
På Cd ’en, som er indspillet Sweet Silence Studios, København, med Flemming Rasmussen ved teknikken, medvirker foruden Sidse Holte, vokal og kor, Torben Kjær, piano, Christian Søgaard harmonika og klaver, Bo Liengård, bas, Ole Bendix, guitar, Kristian Lassen, trommer, Kåre Lind, fløjte, og Albert Glahn-Abrahamsen, cahon.  

Cover er designet af John Ovesen, foto: Lisbeth Holten