DPA

For komponister og tekstforfattere

Musik i en krisetid

25. marts 2020
De økonomiske konsekvenser af coronakrisen kan mærkes i hele landet. Her fortæller nogle af DPA’s medlemmer, hvordan krisen har ramt deres arbejde.

(Billede: Stine Kinck på sin hjemmearbejdsplads. Foto: Privat)

Coronakrisen har vendt op og ned på hverdagen for os alle sammen. Mange må arbejde hjemmefra, arrangementer og projekter rykkes eller aflyses og en økonomisk usikker tid er over os. De mange sangskrivere og producere, der arbejder professionelt med musikken, er ikke undtaget. Vi har talt med nogle af de DPA-medlemmer, der er ramt af situationen.

Radioerne spiller jo stadig, men…
For nogle rammer krisen allerede hårdt økonomisk nu, men for andre vil konsekvenserne først mærkes om noget tid. Producer og sangskriver Thomas Stengaard er en af dem, der ser problemerne komme på længere sigt: ”Det der betaler min husleje lige nu er sange jeg skrev for 1-2 år siden, ikke de sange jeg skrev for 2 uger siden. Pengeflowet kommer langt senere. Mit tab af coronakrisen vil jeg først opleve langt senere.”

Det samme gælder for sangskriver Engelina Andrina, der har skrevet sange for en lang række danske og internationale artister, bl.a. Kylie Minogue og Christopher. Senest har hun her i marts ligget nr. 1 på Spotify med Tessas ”Så’n Der” og "PUB G" med Lolo, Branco og Larry 44. Engelina Andrina står ikke med et indtjeningsproblem nu og her, for ”radioerne spiller jo stadig” som hun siger (og endda mere dansk for tiden). Men selvom hun kan lave nogle ting for sig selv eller online lige nu, er hun bekymret for det efterslæb, der måtte komme, når nye projekter ikke bliver sat i gang:

”Der bliver jo ikke sat nogle skibe i søen lige nu. Og det kommer til at kunne ses i de næste 1-2 års indtægter.”. Og heri ligger der en stor oplysningsopgave, mener Engelina Andrina. ”Det er vigtigt at vi står sammen som branche, og får gjort politikerne opmærksomme på de her problematikker – og det er bl.a. foreningernes opgave.”

Alle de ting der betaler huslejen
Der er dog også mange, der allerede nu kan mærke krisen. En af dem er producer og musiker Søren Vestergaard Han har bl.a. arbejdet med Pernille Rosendahl og Hush, og har pladeselskabet Mini Me Records.
”Indtægtsmæssigt er det selvfølgelig hårde tider. Da der er tale om force majeure, er der ikke så meget at gøre. Jeg håber på genbookinger af sessions og live gigs på den anden side af coronakrisen. Men det har kostet mig en del og da jeg lever af musikken, er man virkelig sårbar og dårligt stillet som musiker.”

Stine Kinck er sangskriver og vokalist og arbejder både som co-writer og på sit eget artistprojekt på sit pladeselskab Sad Unicorn Record. Derudover synger hun kor for bl.a. Rasmus Seebach. Hun kan mærke at coronakrisen også er en økonomisk krise. For hende er det store dele af hendes arbejde, der er gået i stå:

”Det er alle de ting, der betaler huslejen. Og da mange af mine jobtilbud kommer løbende, er det rigtig svært at sige, hvor meget man mister i denne situation, fordi tilbuddene helt er stoppet med at komme.”

Svært at dokumentere mistet indtægt
Samtlige partier i Folketinget blev i sidste uge enige om en historisk hjælpepakke, der blandt andet indeholder en kompensationsordning for selvstændige og freelancere. Her er der forhåbentlig hjælp at hente for sangskrivere og producere. Men for Stine Kinck, kan det være svært at dokumentere den tabte indtægt, da det er de tilbud, der endnu ikke er kommet, der skulle have genereret de penge.

At det kan være svært at sige hvor meget man reelt mister i indtægt, er en problematik mange står over for. Thomas Stengaard har måttet aflyse en række writing sessions, der potentielt set kunne have genereret indtægt. Men hvor meget er svært at sige:

”Måske laver man en sang som alle vil have, men man kan også risikere at lave en sang, som der ikke rigtig er den store efterspørgsel på. Men som professionel sangskriver stoler jeg nu alligevel nok på mig selv, mine publishere, min manager osv., til at kende den værdi mit arbejde har og ville have haft i denne periode, hvis jeg kunne have fortsat med sessions og camps som normalt.”

Thomas Stengaard har skrevet hits for bl.a. Sys Bjerre og Carpark North og var med til at vinde Eurovision med sangen ”Only Teardrops”, der blev sunget af Emmelie De Forest

Optimisme og bekymring
Og selvom det er svære tider, kan man altid se på de mere positive ting: ”Jeg tror at coronakrisen kommer til at vise nye veje for os producere, sangskrivere og musikere. Alle er super-nysgerrige efter at samarbejde på kryds og tværs af nettet”, siger Søren Vestergaard.

Det samme gør sig gældende for Stine Kinck, der dog stadig er bekymret for fremtiden:

”Jeg bruger tiden til at udvide mit netværk, og skrive til mulige fremtidige samarbejdspartnere rundt omkring i verden. Men jeg prøver også at tænke på nye indtægtskilder, hvis dette får langvarige konsekvenser. Og det kan man jo godt være bange for at det gør”.

Viden fra dig
Er du medlem af DPA vil vi meget gerne høre hvilke problemer du oplever under coronakrisen. Alle medlemmer modtog et spørgeskema i DPA's medlemsnyt den 16/3, som du kan svare på og derved dele din viden med os. Ellers er du meget velkommen til at skrive til oliver@dpa.org hvis du vil have gensendt spørgeskemaet.

Læs også DPA's formand Niels Mosumgaards leder her om coronakrisen