DPA

For komponister og tekstforfattere

Fokus på fremtiden

12. april 2018
DPA fejrede 100 års-jubilæum onsdag 11. april i et livligt summende Bremen Teater i København. Her gav kulturministeren og en stribe DPA-medlemmer deres bud på, hvordan dansk musik kan styrkes.

Tradition og kontinuitet er godt, men fejringen pegede i retning af, at fremsyn er bedre. For programmet bød på skarpe paneldiskussioner om væsentlige emner for DPA's medlemmer, inden det gik løs med livemusik. Der blev sat fokus på musikeksport, uddannelse og hvordan musik kan være med til at markedsføre en by eller et område.

Der var inviteret mange deltagere, og talelysten var stor, så journalist og forfatter Lasse Marker var på en travl post som ordstyrer. Den stod på løbende udskiftning ved et af bordene, mens tre profiler skulle deltage i hele debatten: Nemlig folketingsmedlem Mogens Jensen (S), DPA’s formand Niels Mosumgaard og kulturminister Mette Bock (LA). Sidstnævnte var dog forhindret i at deltage i første del af debatten, men hun dukkede op tidsnok til at sætte sit præg på mødet.

Uheldig fordom
Niels Mosumgaard understregede, at musikskabere bør ”kapitalisere” på musikken. ”Hvis vi skal leve af vores musik, er vi nødt til ikke at være berøringsangste, når det angår det kommercielle aspekt af vores verden. Derfor er Koda vigtig. Derfor er det vigtigt, at vi har en uddannelse, der har de rigtige rammer for tidens sangskrivning. Derfor er det vigtigt, at vi er bevidste om at vi lever i en global virkelighed og deltager i det globale marked,” sagde DPA-formanden og tilføjede: ”Det var virkelig bedrøveligt, at man i 60’erne og 70’erne mente, at det populære var underlødigt, og at Danmarks Radio derfor ikke skulle deltage i Melodi Grand Prix. Den forestilling om, at den populære musik var underlødig har sat os voldsomt meget tilbage på point i forhold til f.eks. Sverige,” påpegede Niels Mosumgaard.

Musik er et erhverv
Kulturminister Mette Bock ser gerne, at sangskrivere og producere tages mere seriøst, som nogle, der skaber værdi:

”Det er jo et erhverv. Der er mennesker, der lever af det, og der er forbrugere, der gerne vil købe produktet. Fødekæden er rigtig vigtig. Vi kan sætte nogle rammer som lovgivere, men et erhverv skal også selv gribe fat og få tingene orkestreret og organiseret, så det kommer ud over rampen. Både i Danmark og i international sammenhæng.”

”Jeg lancerer snart en talentudviklingsindsats. Det skal bl.a. give talenterne et løft omkring det at agere på et marked,” sagde kulturministeren.

Der blev også præsenteret konkrete eksempler på forbilledlige kultur-initiativer.
Søren Møller fra Fredericia Teater berettede om, hvordan det er lykkedes at etablere en musicaluddannelse i Danmark. Og længere vest på i det jyske har sanger Helge Engelbrecht været med til at skabe det meget populære private initiativ Mariehaven i Ansager. Det tiltrækker masser af lokale og besøgende udefra, men det overøses ikke med kulturstøtte.

Lokalkolorit
Det fik Mogens Jensen (S) til at bemærke: ”Selvfølgelig kan man også støtte private initiativer. Roskilde Festival begyndte engang som et privat initiativ. Det er godt, når man ud fra den lokale identitet kan skabe kulturtilbud, der kan brandes nationalt. Det er at foretrække frem for noget af den event-kultur, der skyder op, hvor man f.eks. hiver Madonna og andre store navne til byen.”

De mange musikskabere i salen fik også en række erfaringer fra en af landets mest efterspurgte sangskrivere, Engelina. Og den succesrige producer Mich Cutfather fortalte, at han savnede vejledning, da han begyndte som dj tilbage i 1980'erne: ”Jeg fik ingen rådgivning i de første 20 år. Det er først i de seneste ti år, at der er kommet netværk, man kan henvende sig til. Det burde have eksisteret for mange år siden. Vi producere og sangskrivere herhjemme er meget enkeltindivider, der står alene i hver vores biks. Vi bliver ikke rigtig opfattet som et samlet erhverv med store vækstmuligheder.”

Formanden for kulturudvalget i Helsingør, Henrik Møller (S), fortalte om kommunens skarpe kulturprofil, som skyldes en politik, hvor man vælger at fokusere mere på ”investering” end på ”udgifter”: ”Nordsjæl Festival er et eksempel. Der er tale om nordisk musik, og selv om festivalen stort set regnede væk sidste år, er vi villige til støtte den i et par år, for at se, om det kan bære. Kan det det, har vi et unikt nyt kulturtilbud,” sagde Helsingør-politikeren. Han fremhævede også en international musikcamp som et projekt, der har brandet kommunen effektivt. Henrik Møller gjorde det undervejs klart, at kommunen gerne vil huse en ny uddannelse for sangskrivere og producere, hvilket DPA har gjort til en mærkesag at få igangsat. Så det var lige før formand Niels Mosumgaard kunne give håndslag på idéen på scenen:

”Der sprang noget af en bombe. Det er dejligt at høre, at man i Helsingør har besluttet, at man gerne vil have sådan en skole. Vi glæder os til at tale med dem om, hvad det kan føre til,” sagde Niels Mosumgaard og opsummerede:

”Jeg er rigtig glad for, at vi er ét stort felt, der forsøger at arbejde sammen og tror på, at vi kan få dét at skabe musik til at blive et erhverv og en eksportmulighed på højt niveau. Det gør vi i samarbejde med bl.a. Helsingør Kommune, forlæggere, kommunerne i Musikmetropolen og MXD.” 

Fra 'To lys på et bord' til 'Under stjernerne på himlen' 
Aftenen sluttede med tre væsensforskellige solister. Den unge Karl William, der rundede en fortolkning af ”To lys på et bord”. Elisabeth Gjerluff Nielsen fremtryllede firser-magi i luften med nogle af sine bedste sange. Og til sidst gav Rasmus Seebach eksempler på, hvordan perfekte hitnumre skal skæres. ”Det er mærkeligt at spille for så mange mennesker, jeg kender. Men det er også hyggeligt,” sagde Seebach, som tydeligvis glædede sig over opbakningen og satte pris på anerkendelse fra kollegerne.

Og selv om aftenen pegede fremad, fik Seebach også lige skruet tiden passende baglæns, da han gav sin fars vuggevise-træffer ”Under stjernerne på himlen”. 

Man kunne næppe finde en bedre finale til 100-års fejringen. For Tommy Seebach var faktisk også medlem af DPA i sin tid.

Tekst: Anders Houmøller Thomsen
Foto: Kim Vadskær
Se flere billeder på: https://www.facebook.com/DPA.ORG/

Arrangementet var bl.a. muliggjort på grund af Kodas Kulturelle Midler.

Vis billedgalleri
Skjul billedgalleri