DPA

For komponister og tekstforfattere

Du er din forretning!

29. januar 2020
Leder fra DPA's formand: "Man kan ikke leve af sit talent alene, det skal sættes i spil i en forretning. Det er den forretning, der er vores fokus i DPA ..."

Kære medlemmer

2020 er godt i gang, men jeg vil alligevel tillade mig her i januar at kigge tilbage på 2019. Det var et godt år i DPA. Vi får flere og flere medlemmer, som kan se sig selv i vores forening og i vores fællesskab. Vi er sangskrivere, tekstforfattere, toplinere og moderne producere og vi dækker et bredt felt af genrer. Vi er dem, der skaber sangene, og det er en helt særlig evne at kunne skabe noget, der ikke findes i forvejen. Det er et privilegie at kunne det, ligegyldigt hvor vi er i vores karriere. Det er et grundstof, som farver folks verden. Men det privilegie er ikke nok, for hvis man skal fastholde sin kunnen, så skal man jo arbejde med det hver dag. Sådan er det med alle fag, og sangskrivning og skabelse af musik er et fag. Et arbejde. Man kan ikke leve af sit talent alene, det skal sættes i spil i en forretning. Det er den forretning, der er vores fokus i DPA.

Første led i produktlinjen
Vi er ikke alene i musikkens verden; der er en hel kæde der skal i spil, for at musikken kan ramme et publikum. Vi skal se os selv som første led i en produktlinje, hvor vi skaber en vare, som skal handles. Derfor er samarbejdet med managere, forlæggere og pladeselskaber helt afgørende. Vi må se os selv i en større sammenhæng. Det betyder, at vi skal tage vores egen del af kæden alvorligt. Vi er selv virksomheder, som skal have samarbejder og aftaler på plads for at få det hele til at spille.

På den måde minder vi om alle andre håndværkere, og DPA’s DNA er at være et håndværkerlaug, og det er jo et sted for netværk, gode råd, hvor man får øje på udbud og efterspørgsel og som forholder sig konkret til de markeder, hvor musikken spiller.

Musikken som kreativt erhverv
I 2019 vedtog den forrige regering at implementere dele af de anbefalinger for de kreative erhverv, som vækstteamet havde peget på i deres rapport. Det lykkedes os i samarbejder med blandt andre Musikforlæggerne og Dansk Erhverv at få musikken med og dermed faktisk anerkendt som en del af kreative erhverv. Det er helt afgørende, for det betyder, at vi nu er i dialog med ministerierne og organisationerne bag om, hvordan vi får skabt bedre rammer for musikken som kreativt erhverv.

Og der er meget vi kan gøre selv. Hvis vores forretninger skal vokse, så skal vi have investorer med, som tør satse på, at sangskrivning og management og forlæggervirksomhed kan give et afkast. Derfor er vi i dialog med Vækstfonden, med Vækstfabrikkerne og investorer af mange slags. Vi vil gerne vise, at det er muligt at drive sangskrivning som virksomheder. At det er en virksomhed. Sangskrivning er jo præcis en løbende strøm af produkter, der kan sælges.

Men vi skal være selvstændige, kende vores værdi og sætte en pris. Vi skal vide, at vi er det første, men afgørende, led i kæden.

2020: Danish Songwriting Academy
DPA har sammen med Musikmetropolen, The Bank og Aage Hagen, der er tidligere studieleder på Rytmisk Musikkonservatorium, taget initiativ til at etablere en ny eliteuddannelse i sangskrivning og produktion; ’Danish Songwriting Academy’ i Roskilde i 2020. Det er sangskrivningen i et marked, der er helt afgørende. Og det er vigtigt for os, at der er en forståelse hos de studerende om at de både skal være dygtige sangskrivere, men også arbejde hen imod at få deres eget CVR-nummer. At de ved, at de er virksomheder på linje med forlæggerne og managerne og pladeselskaberne som de arbejder sammen med.

Vi er kunstnere – det er præmissen. Det er talentet. Men vi skal være meget tydelige med, at vi er helt klare over, at vi repræsenterer en værdi. At musik og forretning hænger sammen.

Velkommen til et nyt år og et nyt årti.

Niels Mosumgaard, formand i DPA