DPA

For komponister og tekstforfattere

I gode hænder

"I slutningen af 90’erne optrådte jeg på Revymuseet i min allerførste revy sammen med mine læremestre Lene Maimu og Hans Chr. Ægidius. Hans Dal (tidligere formand, red.) kom forbi en aften, og efter forestillingen fortalte han mig om DPA: Et netværk der værner om ophavsretten, som både byder på faglig rådgivning, legatboliger og legater, og hvor komponister og tekstforfattere kan mødes på tværs af generationer og genrer både i fagligt netværk og til Keglefesterne. Jeg var stadig teenager dengang, men Hans Dal rådede mig til at ansøge om medlemskab med det samme, og kort tid efter havde jeg heldigvis tjent nok Koda til at blive optaget.

De første år fulgtes jeg med Hans Chr. Ægidius til Kegleaftenerne, og nåede heldigvis at opleve hans kåring til æresmedlem, og det var meget bevægende at se sin mentor blive hædret. Jeg nåede også i en alder af 20 at skåle julen ind med en række af de gamle koryfæer som for eksempel Otto’erne med efternavnene Leisner og Henning. Jeg fik grundlagt et netværk, som jeg stadig har glæde af i dag og fik bekræftet formandens påstande om DPA-medlemsskabets mange fortrin. Tilgiften var oplevelsen af at træde ind i et stort og kreativt interessefællesskab, hvor man altid bliver lyttet til, taget alvorligt og taget hånd om. Hans Dal insisterede endda på at møde op en dag på min daværende arbejdsplads for at få en hyggesnak og sætte mig lidt mere ind i foreningens væsen og gerninger – og ikke mindst muligheder.

I revybranchen er man klar over, at uden forfattere og komponister er der ingen revy, og at alle ophavsmænd derfor skal krediteres tydeligt og korrekt! Jeg har fulgt DPA’s arbejde med at få flere af landets vigtige platforme til at vise autorerne netop den respekt, så vi ikke alle ender som en sammenpresset rulletekst, der skal gøre plads til teaseren for næste levende billede. Ikke altid en let kamp.

For nogle år siden, havde jeg æren af at levere tekst og musik til et af landets vel nok største og mest prominente, turnerende shows. Forestillingens flotte, trykte program på 30 sider krediterede alle involverede – undtagen forfattere og komponister. Da jeg uden held forsøgte at få det ændret, trådte DPA til med Ivan Pedersen i spidsen og styrede konflikten stensikkert i havn – helt uden drama og med glade parter på alle fronter.

Alle DPA’s medlemmer er nemlig vigtige og værdifulde! Og sådan føler man sig også, når man er i så gode hænder. Så tak for al den støtte, hjælp og inspiration, som DPA har budt på indtil videre! Jeg har til gode at søge en af boligerne. Men der skal jo også være stof til næste kapitel …"

Er du endnu ikke medlem af DPA? Se hvordan du bliver det her.