DPA

For komponister og tekstforfattere

Et fællesskab i musikken

Vi giver ordet til medlem af DPA Gísli Gíslason:

Musikbranchen kan virke uigennemskuelig
"Når man sidder alene, arbejder og brygger på sine sange, kan musikbranchen virke både stor og uigennemskuelig. Det er en ting, en abstrakt horde af mennesker, der "er noget ved musikken". Men hvad fanden er dét? Og hvem er det? 

Jeg satsede på at lave musik en del år inden, det rent faktisk blev muligt for mig at leve af det. Så var det ellers bare om at være kreativ og hårdtarbejdende for at få det hele til at køre rundt, og jeg supplerede blandt andet min indtægt med arbejdsmåneder i den nord norske hotelbranche.

Jeg fandt min vej til sangskrivningen gennem hiphop-miljøet, hvor jeg udgav albums og medvirkede på andre artisters sange – her i blandt Kenneth Bagers ’Fragment One (...and I kept hearing). Med tiden fandt jeg ud af, at det også var muligt at skrive til andre kunstnere, og mulighederne åbnede sig ligeså stille, hvor jeg fokuserede mere og mere på sangskrivningen som håndværk. Jeg blev medlem af DPA i november 2016 af flere grunde; både fordi jeg fik det anbefalet af kunstnere og producere, jeg arbejdede sammen med, men også fordi jeg kunne se, at DPA er en forening, der kan hjælpe en i virket som sangskriver. Det er en stor styrke at få råd og hjælp fra en forening, der har erfaring med ens lidt specielle fagområde". 

DPA har gjort branchen mindre
"Vejen til at kunne leve af sin musik, kan nogle gange føles som en grusvej. Sådan en rigtig lang og tør en af slagsen, hvor dem, der "er noget ved musikken" føles langt uden for rækkevidde. For mig har DPA været med til at gøre branchen mindre, mere overskuelig, og foreningen har hjulpet mig med at finde et fællesskab i musikken, som går på tværs af genrer og erfaring. Den der grusvej har vist sig slet ikke at være helt så slem, som den i starten føltes som, ligesom samarbejderne er der – hvis man rækker ud. Men det tager tid og kræver hårdt arbejde.

DPA har hjulpet mig til at komme lidt ud fra min osteklokke, når vi som medlemmer mødes omkring noget andet end vores arbejde med musikken. Det ser jeg som en kæmpe styrke. For ikke at tale om de mange støttemuligheder ved hjælp af de kulturelle midler, der har gjort det muligt at tage en skriverejse til London eller L.A. på tidspunkter, hvor det ellers ikke havde været muligt".

Ikke længere bare en abstrakt forestilling
"Det gør virkelig en forskel at kunne komme væk fra min dagligdag for at skrive og arbejde sammen med andre. Bare det at DPA har nogle boliger til rådighed, er virkelig fedt og virkelig vigtigt. Det betyder, at man kan zoome ind, når man arbejder på ny musik, uden en travl hverdag omkring en, og der giver boligerne i L.A., Bargemon og London nogle helt unikke rammer for at arbejde uforstyrret. Fx blev sangen “Young Nights” med Freja Kirk til i DPA-huset i Bargemon. Og jeg er slet ikke i tvivl om, at den franske stjernehimmel hjalp med til at skrive et par linjer i sangen

Mit medlemskab i DPA har helt klart hjulpet mig til at se musikbranchen som mere menneskelig, og hjulpet mig til at møde nye mennesker, der arbejder med det de elsker. Branchen er blevet mere gennemskuelig - og ikke bare en abstrakt forestilling i mit hovede".

- Gísli.

Om Gísli Gíslason:
Gísli startede arbejdet med musikken i hiphop-miljøet men fandt som sangskriver senere et godt match med Mads Bo Iversen og Jonathan Elkær, der nu er bedre kendt som Phlake. Sammen lavede de albummet 'Slush Hours', hvor de i 2016 vandt en Danish Music Award som Årets sangskriver. Siden har Gisli arbejdet på bl.a. Phlakes 2. Album 'Weird Invitations' og med artister som Iris Gold, Freja Kirk, WhoMadeWho, Clara og Mattis m.fl.

Er du endnu ikke medlem af DPA? Se hvordan du bliver det her.